d Celah kehidupan 146: Mohd Adam (8). Pasir Mas

17/7/19: BANTUAN (2) MR KUAN ‘UNCLE KENTANG

Semalam Mr Kuan ‘Uncle Kentang’ bagitau dia nak bawa budak sekolah yang perlukan kaki dari kelantan pada khamis (esuk). Tup-tup, petang nya dia kata, pagi esuk (hari ni akan sampai). …” Boleh di percepatkan, kenapa tangguh”.

9.30 pagi, Muhammad Adam Khalif Bin Amran (8) dan Ibunya Pn Hayati di pandu  sendiri oleh Mr Kuan dengan ambulan bersama jururawat ke bengkel untuk ukur kaki Adam.

“Kami di bawa oleh cikgu ke lapangan terbang, diurus tiket dan perjalanan oleh Mr Kuan, naik kapalterbang lagi, di beri makan minum dan penginapan….

INI SATU MIMPI…” kata ibunya Pn hayati

TIndakan spontan memberi bantuan seperti ini? Ada siasat orang yang minta tolong ni?

“Tak payah banyak soal lah, dia mau macam ini ka??  Dia minta tolong . Dia suka ka minta tolong sini minta sana??” …….” Kita mesti  HUSNUZON (bersangka baik) dan PERMUDAHKN

✍️😳😳😳😳😳😳😳✍️

Aktivis masyarakat ini datang dengan ‘HUSNUZON’ (bersangka baik) dan PERMUDAHKAN.  Korporat Gergasi PruBSN Takaful Berhad malalui sayap amalnya PruBSN Prihatin telah mengamalkan RINGANKAN dan PERMUDAHKAN (program Mobility is life).

Bukan slogan kosong. kata-kata mereka terjelma dalam tindakan spontan mereka !!

✍️Adakah ini satu KEBETULAN …

♿️Alhamdulillah ♿️

26/7/19 MR KUAN ‘UNCLE KENTANG’ , “give a leg give a life”

Semalam, Muhammad Adam Khalif Bin Amran (8), Lot 974, Kampung Serdang, Kubang Sepat. Pasir Mas, Kelantan dan Ibunya Pn Hayati dan PK Hem SK Tg Bunga, Pasir Mas. Dari KB, Mereka ke KLIA , bermalam di Puchong….. hari ini ke bengkel KEDIDI untuk Fitting kaki palsu Adam dan akan balik esuk. SEMUA di biayai oleh Uncle Kentang .. “Bukan saya ‘bagi’ , saya bagi apa yang orang ramai sampaikan kat saya🇲🇾” katanya merendah diri

SIAPA ADAM❓
“Saya pun tak kenal … bila PK Hem ni hubungi saya minta bantuan.. orang ramai bantu bantu saya untuk bantu dia … sekarang pun saya tak tahu Adam bin apa….. saya tolong saja orang susah… 🇲🇾🙏
Adam yang tidak pernah memiliki kaki kiri sejak lahir… sebelum ini bergerak dengan meloncat sebelah kaki sahaja… perlu mengambil masa, untuk sistem dirinya (kemahiran psikomotor) menerima bantuan kaki palsu kanan. Apatah lagi ini kes atas lutut yang darjah kesukarannya berkali ganda berbanding bawah lutut. TETAPI… hari ini, Adam yang seumur hidupnya tidak mempunyai kaki kiri…. mula bertatih di palang selari… kemudian menggunakan walking frame… kemudian melangkah SENDIRI tanpa bantuan. Dia Bermula dengan BERJAYA…. Dua jam yang LUARBIASA. Alhamdulillah.

MR Kuan dengan “GIVE LEG, GIVE LIFE” .. benar- benar memberi nafas semula untuk Adam menempuh hari- hari akan datang dengan keyakinan baru dan keupayaan baru.

TERIMA KASIH 🇲🇾

Aktivis masyarakat, Mr Kuan ‘ ‘Uncle Kentang dengan ‘HUSNUZON’ (bersangka baik) dan PERMUDAHKAN dengan katanya ‘GIVE A LEG, GIVE A LIFE’. Korporat Gergasi PruBSN Takaful Berhad malalui sayap amalnya PruBSN Prihatin telah mengamalkan RINGANKAN dan PERMUDAHKAN dengan program ‘MOBILITY IS LIFE’

✍️Adakah ini satu KEBETULAN …❓
♿️Alhamdulillah ♿️

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close